Nem voltak nagy elvárásaim a Nick Raider kötettel szemben. LOL, dehogynem! Megszoktam, megszoktuk, hogy ha valamit Antal, az Anagram Comics kiadó vezetője valamit kiválaszt, akkor az csakis a legjobbak közé tartozhat. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy tartsuk őt nyomás alatt, és követeljük a legjobbat, de úgyis így lesz. :D
Szokásos: nagyon szép kötet, ráadásul vaskos is, mivel picivel 400 oldal fölötti a terjedelme. Ez négy teljes történetet jelent, két régi, két új. Itt talán nem árt egy kis magyarázat. Bár nem szükséges, csak néha szeretek leírni fölösleges dolgokat. Általában. :D Nick Raider - természetesen - egy Bonelli kiadó karakter, 1988-ban került először papírra. (Sok mindent megtudhatunk a bevezető szövegből is, érdemes és érdekes.) A kötet négy története ketté osztható: az első kettő a múltban zajlik, Nick fiatalkorában, a másik kettő pedig... szintén, de itt a harminc évvel későbbi, napjainkban élő Nick emlékezik vissza. Ja, azt még nem mondtam, hogy a főszereplő egy gyilkossági nyomozó, bár ez a tény a borítóról viszonylag gyorsan kitalálható.
Olvasás előtt-közben-után néha beszéltünk róla Béluval, sok ponton ugyanazt láttuk vagy éreztük, de majd kiabál, ha nem így van. A kötet fele inkább ilyen bevezető jellegű, ismerkedős. Vagyis mi ismerjük meg a szereplőket, tulajdonképpen erről van szó. Az első – Véletlen áldozatok/Vittime per caso - nem nyerte el túlzottan a tetszésem. Néha kusza, a nagyon sok akciójelenet között néha elvesztettem a fonalat. Vagy inkább azt, hogy most ki éppen ki, mi történt vele, vagy akármi. Nagyon rendőrös krimik. De nem a könyvek, hanem a tévésorozatok vagy a filmek, tulajdonképpen az hatvanas és a kilencvenes évek között készültek legjava. Főleg az autós üldözések, amelyek gyakran balesetbe torkollnak. És ezeknél tudtam néha elveszíteni a fonalat. Persze az is lehet, hogy velem van a baj. A második sztori – Sötétség Chinatownban/Buio a Chinatown - már egy lényegesen jobb, szövevényesebb, jobban megírt valami. És akkor jön a fordulat, a kötet fele. (Harminc év múlva/Trent’anni dopo, Kikötői rajtaütés/Agguato al porto.) Nick egy ötvenes hadnagy, akit ellepnek az emlékek és az érzések. De ez csak egy keretet ad, és ebben a keretben helyezkedik el egy-egy harminc évvel ezelőtti nyomozás. És itt már nem volt az a fura érzésem, nagyon működött a dolog, gördülékenyen, jól felfűzött fordulatokkal, wow! Persze ez gyakori a képregények esetében, mert változhat az író, és ott jön egy teljesen új hozzáállás. Viszont egy köteten belül ez nagy váltás. Tulajdonképpen, ha valamiért az ember azt érzi az elején, hogy kár volt belefogni, a folytatás bőven kompenzál, szóval megéri.
Nick Raider egy klasszikus krimihős. Egy tipikus Bonelli képregény. Durván negyven év tévés rendőrködés szinopszisa, persze itt leginkább az amerikai sorozatokra, filmekre gondolva. Amikor a főszereplő pesszimizmusból építi fel a világot, visszaemlékezéssel alámondva, az zseniális noir hangulatot teremt. Na, egy plusz ok, hogy ne hagyjuk ki! És nem hiányozhatnak azok a "signature talk"-ok sem, amiket már több Bonelli karakter esetében megszoktunk. (Vagy nem.) Tudjátok, amikor a szereplő gyakran ismétli ugyanazt a mondatot vagy szófordulatot, ami sokszor baromira idegesítő tud lenni. Van ennek magyar neve? Na, olvassátok el, aztán megbeszéljük!
A kötetért hála és köszönet Antalnak, az Anagram Comics-nak!