Hétköznapi Geekságok

Hétköznapi Geekok kalandjai a Postával

2021. november 10. - Gubán Bélu

Sziasztok!

Az utóbbi időben rengeteg olyan poszt születik különböző csoportokban, hogy a Magyar Posta enyhén szólva furán viselkedik, amikor külföldi rendelések vámkezeléséről van szó. Hétköznapi Geekokként velünk is előfordul, hogy külföldről rendelünk egy-egy képregényt. Nyilván előfordulhat probléma más és más közegben is, sokan rendelnek különféle termékeket külföldről.

2021. július elsejétől elkezdődött a külföldi rendelések értékhatártól független vámkezelése. Korábban ugye értékhatártól függött, mik estek vámkezelés alá, volt olyanhoz is szerencsém. Írtak nekem egy levelet, bekérték a számlát, e-mailben elküldtem nekik, minden frankó volt, házhoz jött a csomag, mindenki boldog volt. Nos, a mai bejegyzést nem ez a pozitív életérzés inspirálta.

Rendeltem egy képregényt, külföldről. A tényálladékot tartalmazta a postának írt panaszlevelem, szóval álljon az itt teljes egészében:

„Tisztelt Magyar Posta!

Alulírott Dr. Gubán Béla az alábbi panasszal élek a Magyar Posta felé: A mellékelt képek alapján megállapítható, hogy 2021. augusztus 19. napján a bookdepository.com oldalról rendeltem egy könyvet, a címe Al’s Baby. A könyvért akkor az angol cégnek 5.792,-Ft-ot fizettem paypal használatával. A rendelésemet 2021. augusztus 25. napján adta postára a cég. A mai napon, azaz 2021. szeptember 30. napján vette át egy kollégám a csomagot, amiben a könyv volt. A postás utánvétre elkért 2.056,-Ft-ot, amit meglepetten fogadtam.

Az megállapítható, hogy a rendelésem postázása nem időszerű, de ezt a tényt még tudomásul is venném. Ami engem váratlanul ért, az az utánvét magas összege. Ugyanis az általam kifizetett összegnek a 35%-ának megfelelő adót számoltak fel a rendelésemre. Az, hogy ilyen magas adót számoltak fel visszavezethető arra, hogy tőlem semmilyen dokumentumot nem kértek el, ahogyan máskor egy rendes vámkezelés során el szoktak kérni.

Emellett felhívnám a figyelmet, mivel nem is tájékoztattak a fizetési kötelezettségemről, ezért elestem attól a választási lehetőségtől, hogy az olcsóbb online fizetési lehetőséget válasszam a vámkezelési díj megfizetésére.

Véleményem szerint a kiszabott adó teljesen jogszabályellenes. Felhívnám a T. Cím figyelmét, hogy a könyv áfája az Áfa tv. 82. § (2) bekezdése szerint, ami utal a 3. mellékletre, pontosan 5% mértékű adó, amennyiben ezt kiszámítjuk, a fizetendő Áfa összege 290,-Ft. Emellett az oldalukon megtalálható vámkezelési díjszabás szerint, amennyiben a 22 Eurós összeghatárt nem haladja meg a küldemény összege, online fizetés esetén 499,-Ft a vámkezelési díj. Tekintettel arra, hogy az Önök által megállapított adó/díj összege túlzott mértékű, ezért kérem a többlet összeget az xy számú bankszámlámra visszautalni.

 Tisztelettel: Dr. Gubán Béla"

A személyes adataimat kivettem, nehogy megkeressetek, és elnáspángoljatok. A levelem szerintem rendesen indokolt volt, próbáltam álláspontomat alátámasztani jogszabályhelyekkel, kedves voltam, bár nehezemre esett. Természetesen kaptam rá válaszlevelet is.

img_20211030_121221.png

A két levelet felületesen elolvasva szerintem egyértelmű, hogy a postai ügyintéző egy "ctrl+c" és "ctrl+v" megoldással rendezte le a panaszomat, mivel a válaszlevélnek nincs semmi köze a panaszomban leírtakhoz. Ez egy ilyen általános megfogalmazású "kabbef@szom" levél, így nem fogadom el a választ természetesen, de ráhagyom a dolgot. Én nem is kommentálnám a továbbiakban, mindenki döntse el, hogy a Magyar Posta eljárása mennyire jogszerű, időszerű, megfelelő, fair.

Megjegyzésként hozzátenném még, hogy az eladó cég utóbb visszatérítette nekem a plusz költséget, teljesen korrektek voltak, viszont ettől a körülménytől a Postának nem lesz igaza. Szerintem. És akkor most jöjjön Tibor Úr története:

Én is rendeltem, külföldről, szintén bookdepository. Alapból a cég Egyesült Királyság, de mivel sok éve Amazon alá tartoznak, néha jöhet EU raktárról is. De nem voltam szerencsés. Rendelés után kb. három-négy héttel boríték a postaládában. A Magyar Posta kért dokumentumokat, amelyek alapján megejtik a mindenfélét. Lehet levélben is, online is, nyilván utóbbit választottam. Szépen fel is ment minden, és sok nap után láttam online, hogy kiszámítottak egy bizonyos összeget, teljesen más információk alapján. Pl. a feladónál egy utcanév szerepelt, mert azt nehéz megfejteni. Éreztem, hogy volt értelme előkutatni minden számlát, rendelési azonosítót, nyomtatni, aláírni, szkennelni, és a végén semmi sem került a papírba ezekről. Na, mindegy. Az oldalon ott volt: ÁFA 845 HUF, Postai szolgáltatási díj pedig 399. Tehát "Online fizetendő összeg 1244 HUF". Alatta kisebb betűkkel: Fizetendő összeg, amennyiben a küldemény átvételekor kíván fizetni: 1644 HUF. Na jó, kifizetem online, az olcsóbb, kényelmesebb. Gondoltam ezt aznap, másnap, következő héten, gondoltam ezt reggel, délben, este, de az online fizetés bizony sosem működött. Mérges lettem, de egye fene, akkor négyszázzal többe fog kerülni.

Teltek a napok, majd a hetek. Jött egy email a feladótól, hogy visszautalják a pénzt, mivel az áru visszakerült hozzájuk. Ez így teljesen rendben van. Egy csomót vártam, papíroztam (fölöslegesen), megint vártam, majd a csomagomat visszaküldték. Innen már csak csúnya szavakat tudnék mondani, szóval inkább megállok.

A bejegyzés trackback címe:

https://hetkoznapigeeksagok.blog.hu/api/trackback/id/tr8016740352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása