Hétköznapi Geekságok

40 éves a Szupercsapat (A-Team)

2023. január 23. - Gubán Bélu

p7892304_b_h9_ab.jpgHalljátok ezt a furcsa hangot? A távolban… mintha… igen. Én hallom. Valami zöld. Egy erdő? Katonai bakancsok? Ugrálnak emberek helikopterből valamiféle indulóra. Mégis mi lehet ez? Valaki monológba kezd.

„Tíz évvel ezelőtt egy különleges kommandó egység tagjait elítélték egy általuk el nem követett bűntény miatt, ám az ítélet kihirdetése előtt sikerült megszökniük. A kormány máig is körözi őket, de szerencsés módon mindig találnak kibúvót. Ha bármilyen megoldhatatlannak tűnő problémája van és véletlenül sikerül megtalálnia őket, talán önt is kisegíti: a Szupercsapat.”

Az amerikai NBC csatorna 1983. január 23-án kezdte el sugározni az öt évadot megélt akció-sorozatát, az A-Team-et, magyarul a Szupercsapatot. Akárhogy is számoljuk, negyven éves lett. Ennek örömére megnéztem az első két részt, és ismét beszippantott a gyerekkor nosztalgikus hangulata.

Szerettük nézni hétvégente a Szupercsapatot, természetesen apámmal. Nem annyira női program egy volt katonai osztag zsoldoskodása menő zenére, no meg az állandó lövöldözés és a személygépjárművek levegőbe repülése sem.

nevtelen.jpgA csapat vezetője Hannibal Smith (George Peppard), míg Szépfiú (Dirk Benedict), bolond Murdock (Dwight Schulz) és Rosszfiú (Mr. T) mind-mind más területeken zsenik. Mindegyikük karizmatikus karakter, jó színészeket találtak a szerepekre.

Az első rész szerintem zseniálisan sikerült. Akciódús, humoros. Nekem a kedvencem az volt, amikor Hannibal Godzilla jelmezben menekül állandó nemezise, az ezredes elől. Mondtam is Biankának, hogy a szivarozó dinoszaurusz, az lesz a főszereplő. Murdockot a diliházból menekítik ki, ez állandó esemény a sorozatban, mivel róla nem hiszik el, hogy bármilyen rosszaságra is képes lenne. Schulz nagyon jól hozza a karaktert, talán az övé a legnehezebb meló, és megoldja simán. Egyébként ő a pilóta, aki mindennel, aminek van két szárnya, fel tud szállni. R.F. az illetékes „mekkelek”, fegyvereket, járműveket eszkábál, és marha erős. Mr. T pankrátorkodott is, jókötésű csávó. Hannibal meg az ész, aki imádja, ha egy terv sikerül (na ugye?). Én mindig Hannibal akartam lenni, amikor „Szupercsapatosat” játszottunk.

maxresdefault.jpgAz első dupla epizódban mexikói drogkartellel kerülnek összetűzésbe a csapat tagjai (ekkor még szépfiút nem Benedict alakította). Egy riporter tűnik el, és munkatársa, a csinos Amy (Melinda Culea) béreli fel a csapatot a kiszabadítására, csak aztán sikerül egy nagyobb ügyet is felgöngyölíteni természetesen.

A második rész már a szokásos, és emlékeimben élő epizodikusságot hozta a szektavezérrel vívott háborúval. Így eszembe juttatta, hogy kicsit ugyanolyan volt minden rész. Lődöznek, repkednek a kocsik, elkapják a csapatot, kiszabadulnak, barkácsolnak, harcolnak, Murdock helikopterezik (de nem úgy!) megint, majd győznek. Kezdhetjük elölről. Minden részben más a gonosz, akit le kell győzni, viszont legalább ugyanolyan hülye, mint az előzők.

A sorozat erőssége szerintem a fantasztikus színészeken felül a főcímdala, amit imádok, az, hogy minden részben képes hangulatot teremteni, és habár a cselekmény lehet sablonos, a párbeszédek egyáltalán nem azok. Az is biztos, hogy marha látványos, amikor redbullt itatnak a kocsikkal, de egy idő után, valljuk be, kicsit sok lehet a jóból.

borito.jpgA sorozatnak felrótták, hogy túl erőszakos. Erre egy anekdota jut eszembe. Egyszer elmulasztottam egy részt, amit apám látott, és azt mondta, hogy „ezt bizony kár volt kihagyni”. Mondom neki „miért? Ez más volt, mint a többi rész?” Azt mondta erre apukám, hogy „most meghalt benne egy ember”. Erre én felröhögtem, hogy „ne viccelj már, a Szupercsapatban?” Lehet egyszer-kétszer azért előfordult, de nekem egyáltalán nem rémlik.

Ha minden igaz, a Tv2 sugározta nálunk először, ami így a kilencvenes évek végére esik, ekkorra már elmúltam tíz éves, szóval nézhettem mindent is. Az eredeti, nem szinkronizált változat helyett nekem a magyar hangokkal maradt meg emlékeimben a sorozat. Azért a magyar változat olyan szinkronszínészekkel operált, mint Szersén Gyula, Viczián Ottó, Csuja Imre, Gesztesi Károly, Kökényessy Ági.

Ez megint hosszúra sikeredett, pedig nem akartam. Mindegy, ez már ilyen lesz.

Szerintem a főcímdalt most hallgassátok meg. Engem a hideg rázott, annyira jó.

Itt is van a link.

Bélu voltam. Sziasztok!

A bejegyzés trackback címe:

https://hetkoznapigeeksagok.blog.hu/api/trackback/id/tr3318030908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lobo Marunga 2023.01.25. 12:14:43

A krómozott gépkarabélyok... :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.01.26. 10:07:34

Én anno németül néztem a sorozatot, és NAGYON szerettem.

George Peppardot akkor már ismertem a Breakfast at Tiffany's c. filmből, amelyben Audrey Hepburnnel játszott együtt, szintén kiválóan, nem is értem, miért nem lett belőle nagyobb sztár.

Gubán Bélu 2023.01.26. 11:25:21

@Kovacs Nocraft Jozsefne: nekem a szinkronos volt a gyerekkorom, és nagyon szeretem. Peppardnak hihetetlen kisugárzása volt, és nem is csoda, hogy Hannibált már senki mástól nem fogadnánk el. Legalábbis, ami engem illet.
süti beállítások módosítása