Hétköznapi Geekságok

Zórád Ernő és Cs. Horváth Tibor: Winnetou

2021. december 27. - Gubán Bélu

265419097_332160891751087_996854991296961218_n.jpgZórád Ernő egy olyan képregényrajzoló, aki – Tibi szerint – már életében legendává vált. Az biztos, hogy a hazai képregényalkotás legendás alakjáról van szó, akinek számos képregényt köszönhetünk, miközben ő ízig-vérig rühellte, hogy neki ebből kell megélnie (elsősorban festőművésznek tartotta magát).

A mostani képregény, amit bemutatok nektek Zorád legismertebb képregénye, az 1957-ben a Pajtásban folytatásokban megjelent Winnetou, amit nem tudtam kihagyni legutóbbi vásárlásom során. Igazából gyerekkoromból emlékszem a Gojko Mitic által játszott Winnetoura, de nekem Karl May művei kimaradtak az életemből. Valamiért mégis úgy gondoltam, hogy rávetem magam az apacsok vezérének történetére.

A történet elején a házi tanítóként dolgozó Old Shatterhand (alias Zöldfülű Charlie) a vadnyugatra keveredik egy vasútépítés kapcsán a tanítómesterével, Sammel és társaival. Nem más a dolguk, mint a földmérés. Szóval semmi komoly.

Viszont úgy alakul az életük, hogy különböző kalandokba keverednek. Bölényvadászat, vadlovak betörése, apacsok és kajovák ellenségeskedése, hidegvérű gyilkosságok, majd pedig hidegen tálalt bosszúk. Old Shatterhand és Winnetou jó barátokká, testvérekké válnak, hogy aztán bunyózzanak, nyomot olvassanak, állatokra és banditákra vadásszanak együtt a prérin. Ugyanis a fehér betolakodók először Winnetou nevelőjét, majd pedig Incsu Csunnát, az apacsok törzsfőnökét, és lányát is megölik, ezért a két főhős közös küldetésre szánja el magát.

264984022_904191250232650_1715085725358882184_n.jpgAz idén megjelent füzetben két változatát olvashatjuk a képregénynek, egy kezdetleges változatot, aminél szebbet biztosan kevesen tudnának rajzolni, és a még szebb végleges változatot. Szemet gyönyörködtető tájak, élethű alakok elevenednek meg a lapokon. A történetet Cs. Horváth Tibor dolgozta át, de a mondanivalóján nem változtatott. Együtt kellene élnie mindenkinek békében.

A képregényben a szerkesztő, Bayer Antal utószava Karl Mayról, Winnetouról, a magyar képregényalkotás viharos kezdeti éveiről mesél nekünk, kiemelve Zórád Ernő teljesítményét.

Az a helyzet, hogy a Winnetout hiba volt megvásárolni. Ez egy kapudrog szerintem a Zórád képregényekbe, szóval muszáj lesz még beszereznem párat, vagy inkább az összeset.

Szerencsémre Zórád Ernő képregényei, köztük a Winnetou is kaphatóak a Képregénymarket kínálatában:

https://kepregenymarket.hu/shop_search.php?search=zor%C3%A1d+ern%C5%91

Bélu voltam! Sziasztok!

264507116_286094680148345_31410312432864180_n.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://hetkoznapigeeksagok.blog.hu/api/trackback/id/tr416781868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.12.27. 20:58:14

De kár, hogy ezt én kisgyerekként nem ismertem! Nagy indiánrajongó voltam, a könyvek illusztrációit is gondosan tanulmányoztam, a húsvéti és karácsonyi indiánfilmeket is mohón néztem, ez a képregény pedig felnőtt szemmel is igazán látványos és gazdag, dédelgetett kincsem lehetett volna. :-) Bizony megtörténhet, hogy most meglepem magam vele.

Gubán Bélu 2021.12.27. 21:02:26

@Androsz: ezt a képregényt azért vettem meg, mert valami olyan cuccot szerettem volna olvasni, amit egyébként nem olvasnék. Vagyis, hogy a blogra tudjak másmilyen tartalmat is hozni, mint a divatos nyugati címek. Igazán beszoptam, mert muszáj lesz még Zórádot venni. Egy képregény elég volt, hogy a rajongójává váljak.

Gyingizik 2021.12.27. 21:09:10

Zseniális, gyönyörű, egyedi, művészi (az összes többi Zórád képregénnyel együtt) tényleg csak a legnagyobb elismerés hangján lehet róla szólni. Más képregényeiben az tetszik, hogy középszerű könyvből (Utazás Plutóniába, Pompei utolsó napjai) döbbenetes és szuggesztív látomásokat varázsolt. Remélem csinálsz majd egy Zórád összes listát, lehet hogy valami az én figyelmemet is elkerülte.

Gubán Bélu 2021.12.27. 21:21:42

@Gyingizik: ha listát nem is, néhány képregényt tőle még biztosan fogok hozni. A képregény hátlapján van pár borító, amik felkeltették az érdeklődésemet.

Efrajim Canuck 2021.12.28. 07:28:11

Volt belőle színes kiadás is. Nekem meg is van.

trabant24 2021.12.28. 11:08:11

Efrajim, most találtam meg:

kepkuldes.com/image/Ju467t

Érdekeség, hogy a hátulján már ajánlják a Visszatérés a Földre ill. Titok a világ tetején c. képregényeket.

Gyingizik 2021.12.28. 12:27:35

@trabant24: Nekem is megvolt (már nincs sajna meg). És én is emlékszem, hogy belül színes volt!! A borítója is jobb, mint a mostaninak. Na még egyszer feltúrom a padlást, Az időspirál, a Pompei utolsó napjai, az Utazás Plutóniába, Könyves Kálmán már megvan, azok amúgy mind színesek belül is!!

Tuschinger elvtárs vagyok 2021.12.28. 16:49:42

Egy apró kiegészítés: a közhiedelemmel ellentétben, Gojko Mitic sohasem játszotta el filmen Winnetou szerepét. A Karl May fesztiválokon szokta csak Winnetout eljátszani.

A képregény annak idején a Fülesben is megjelent folytatásokban. A keresztrejtvények sose érdekeltek, de a képregények miatt évekig minden héten megvettem minden számot, már bánom hogy nem gyűjtöttem össze.

Gubán Bélu 2021.12.28. 17:00:59

@Tuschinger elvtárs vagyok: igen, elismerem. Ebben félrevezettek az emlékeim. Mitic Csingacsguk volt talán, vagy egy másik indián.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.12.28. 19:40:57

@Gubán Bélu: Ó, Mitić sokféle indiánfőnököt eljátszott, van választék. Viszont amit @Tuschinger elvtárs vagyok: írt, az már nem teljesen igaz. Fiatalkorábban valóban nem játszotta Winnetout, de 2002 és 2006 között több német tévéfilmben igen. Hálistennek ha már kissé öreg fejjel is, de teljes lett a szerepgyűjteménye, az Európában mégiscsak leghíresebb indián kalandhős alakja is odakerült a vitrinbe, megérdemelte. Tíz évvel később pedig már Winnetou apját, Incsu Csunnát játszotta. :-)

Gubán Bélu 2021.12.28. 21:17:04

@Androsz: akkor nem írtam mégsem akkora baromságot. :D
süti beállítások módosítása