
A Batman-mitológia számtalan korszakot, újjászületést és hangulatváltást megélt már, de kevés történetív bír olyan összefüggő, epikus súllyal, mint az úgynevezett Demon-trilógia. Ez a három, egymástól függetlenül is élvezhető, mégis témáikban és hangulatukban szorosan rokon egykötetes grafikus novella különös helyet foglal el a Sötét Lovag történetében: egyszerre mutatja be Batman legrejtélyesebb ellenfelét, Ra’s al Ghult, és tárja fel a hős kapcsolatát a démoni hadúr világával – szerelemmel, árulással, bosszúval és több évszázados örökséggel átszőve. A Son of the Demon (1987), a Bride of the Demon (1990) és a Birth of the Demon (1992) hármasa nemcsak egy gonosztevő portréja, hanem egy nagyobb saga darabjai, amelyek az idő és a családi kötelékek kérdéseit is új megvilágításba helyezik. Ez a trilógia a Batman-történetek azon ritka metszete, ahol a mítosz, a személyes dráma és a grandiózus történetmesélés egyetlen sűrű, időtálló egységgé áll össze.
Kezdjük is meg a sort az 1987-es Son of the Demon-nal ( A Démon fia), amely egy igazán érdekes képregény. Mike W. Barr írta, Jerry Bingham illusztrálta. A történetben Bruce szövetségre lép régi ellenségével, Ra’s al Ghullal, és feleségül veszi a gonosztevő lányát, Taliát. Bár a sztori évekre feledésbe merült, Grant Morrison újra elővette Batman-sorozatához, visszahozva azt a gyermeket, aki ebben a történetben született. A Démon fia izgalmas alapötlettel rendelkezik, még ha Barr kivitelezése kicsit esetlen és túldramatizált is, és érdekes betekintést nyújt Batman mélyebb rétegeibe.
Mielőtt továbbmennénk, érdemes megjegyezni, hogy Barr párbeszédei hajlamosak… hát, elég melodramatikusra sikerülni. Mindenki úgy beszél, mintha a világvégét jelentené be, mintha minden szótagra a lelkük fájdalmát öntenék rá. Például amikor Talia nem hajlandó Bruce oldalára állni az apjával szemben, Bruce különös, mélyről jövő kitárulkozásba kezd. „Megértem” – mondja, ami még rendben is lenne. De Batman folytatja: „Remélem, egyszer majd megtapasztalom azt a fajta tiszteletet, lojalitást… azt a fajta szeretetet… egy gyermek szeretetét az apja iránt…”
Messze van attól a sztoikus, befelé forduló hőstől, akit a legtöbben a csuklya mögött elképzelnek; Barr Batmane inkább saját kínjában és önsajnálatában dagonyázik, és a legkisebb provokáció is előhozza belőle a drámát. Ez különösen furcsa, tekintve hogy Barr máskor egy teljesen hagyományos, katonai stratéga Batmant ír – egyedül és hatékonyan iktat ki egy terroristacsapatot pillanatok alatt füstbombákkal és megtévesztéssel. „Nem lehetnek sokan!” – kiáltja az egyik, mire a vezető, már a földön heverő társait látva, csak annyit mond: „Egy ember az egész – Jézusom…!” Nehéz összeegyeztetni az ilyen kemény Batmant ezzel a panaszkodó figurával.
A cselekmény is kicsit esetlen: Batman Ra’s al Ghullal szövetkezik, hogy megállítsák Qayint, aki az USA és Oroszország között akar nukleáris háborút kirobbantani. Ez nyilván egyikük érdekében sem áll, így kénytelenek összefogni. Csakhogy Barr igencsak elsiklik afölött, hogy Ra’s al Ghul gyilkos és ökoterrorista, és korábban népirtást is megkísérelt – mindezt elbagatellizálja, hogy Batman szövetsége „elfogadhatóbbnak” tűnjön.
Ra’s így magyaráz: „Röviden, Detektív, a legutóbbi világháború idején volt egy saját szervezetem, amit gyakran a tengelyhatalmak ellen használtam.” Ez erősen hiteltelen, tekintve hogy Ra’snak semmi oka nem lett volna oldalt választani, és maga is több ízben próbált népirtást végrehajtani. Barr inkább antihőssé lágyítja Ra’st, holott ez elég manipulatív eszköz a szövetség igazolására.

Barr mintha érezné ezt, ezért Batman később sajnálkozva mondja: „Kár volna, ha Qayin után újra ellenségekké válnánk.” De ez még mindig nem magyarázza, Bruce miért érzi magát ennyire kényelmesen egy őrült gyilkos társaságában, még Barr legjobb szándéka mellett sem.
Nem tudom eldönteni, hogy szeretem vagy utálom Barr mellékszálát, amelyben Batman végre átveszi Ra’s al Ghul örökösének szerepét – valamit, amit Ra’s már első találkozásuk óta tervezett. Egyszerre zseniálisan pulp hangulatú és teljesen komolytalan, ugyanakkor kissé túl abszurd, hogy Bruce szinte sosem veszi le a Batman-jelmezt. Praktikusan: hányat vitt magával? Vagy ugyanazt a jelmezt hordja hetek óta? Van valami ellenállhatatlanul röhejes abban, ahogy elit gyilkosok „uram”-ként szólítanak egy óriás denevérnek öltözött fickót.
Mindezek alatt azonban sok okos ötlet is lapul, még ha a kivitelezés döcögős is. Barr egy olyan Batmant mutat, akit ritkán látunk: aki a jövőre gondol, túl azon, hogy a Joker jövő héten megmérgezi-e a víztározót. Ez a Batman reflektív, és azon töpreng, hogy rendíthetetlen bűnellenes kereszteshadjárata nem fosztja-e meg attól, hogy valódi családja legyen, vagy teljes életet élhessen.

Barr tudja, hogy Batmannek sosem lehet „normális” élete, mert Bruce eleve sérült személyiség. A legjobb, amit remélhet, hogy talál valakit, aki legalább annyira zavarodott, mint ő, és elfogadja őt képmás és maszk nélkül is. Ebben Talia tökéletes pár: míg Selina inkább Batmant szereti jobban Bruce-nál, és Bruce társasági „macái” is csak Bruce Waynet kedvelik, Talia elég beteg lelkű ahhoz, hogy mindkét arcát elfogadja.
Barr Batmane kétségtelenül pszichésen sérült, ahogy ez divatba jött The Dark Knight Returns után. Erőszakos, agresszív, és különösen érzékeny a gyerekekre és családokra – saját traumájából fakadóan. Egy túszhelyzet megoldása után Bruce nem engedi, hogy egy orvos a terroristát lássa el, amíg egy várandós nőnek segítségre van szüksége. „Az az ember várhat, doktor” – mondja. A doktor tiltakozik: „Neki is vannak jogai.” Batman ridegen felel: „Annak a nőnek több.”
Ez elsőre tipikus ’80-as évekbeli keménykedésnek hangozhat, de Barr mélyebb okot sejtet. Bruce fixált a gyerekekre és a családi szenvedésre. A jelenet később szinte szó szerint megismétlődik, amikor Bruce Taliát próbálja ellátáshoz juttatni. Az orvos egy sebesült katona felé nyúlna, de Batman ugyanúgy reagál: „Ő várhat.”
Végül kiderül, hogy Bruce minden sebesült elől elzárta az utat az egészségügyi részlegre, amíg Taliát ellátják – Ra’s al Ghul hegyi erődjében bizony még sürgősségi osztály is van. Ez aligha hősies oldal: elzárni a segítséget sérült emberektől.
Van egyfajta végzetes hangulat az egész történetben – még akkor is, ha Barr a végére visszaállít mindent a status quóra. Bruce azon töpreng, hogy utód nélkül hal meg. Ra’s, akit itt teljesen fehér hajúként rajzolnak (panelről panelre változó iccakai következetességgel), maga is a végéhez közeledik. „Ez lehet az utolsó küldetésem” – mondja Bruce-nak –, „mert ha elbukom, a Lazár-verem talán már nem éleszthet fel.”
Talán ez magyarázza Bruce furcsa hajlandóságát a szövetségre: mindketten érzik, hogy közel a vég, és békét kell kötniük – önmagukkal is, egymással is.
Ra’s al Ghul különleges karakter. Denny O’Neil a hetvenes években alkotta meg, jóval Batman debütálása után. Ritka, hogy egy ilyen későn bevezetett figura ennyire meghatározóvá váljon, de jó érvek szólnak amellett, hogy Ra’s a Batman-ellenfelek mintapéldája – még a Jokernél is inkább.

Mindketten a rend megszállottjai, egy szeretett személy halálát akarják megbosszulni. A módszereik különböznek csupán. Joker a káosz megtestesítője, Ra’s azonban Batman tükörképe: céljaik hasonlók, fizikai és szellemi képességeik egyenrangúak. Ahogy A Démon fia sugallja: tökéletes szövetségesek lehetnének – ha nem lennének tökéletes ellenségek.
„Tudod, annyi időt töltöttünk ellenfelekként, pedig sokkal jobb szövetségesek lennénk” – jegyzi meg Ra’s, és van benne igazság. Nem véletlen, hogy későbbi Batman-változatok – Grant Morrison Batman Incorporated-je vagy Christopher Nolan Batman Begins-e – mind Ra’st állítják be Bruce leginkább hozzáillő ellenlábasaként. Ennek nagy része Denny O’Neil és Mike Barr munkájára vezethető vissza.
Jerry Bingham rajzai gyönyörűek és dinamikusak. A panelek szinte egymásba folynak, mintha egyetlen nagy kompozíció részei lennének. A nyitójelenet, ahol Batman túszejtőket iktat ki, különösen remek. Kár, hogy nincs több elérhető Bingham-anyag, mert hihetetlenül jól illik Batman világához.
Bár néhány részlet eltér Morrison Batman-mítoszától (például ő úgy utal rá, hogy Talia tulajdonképpen megerőszakolta Bruce-t Damian fogantatásakor), mégis érezhető, mennyire kedveli Barr munkáját.
Sok helyen látszik Barr hatása: például Batman sereget vezet – ami már nem is tűnik annyira bizarrnak a Batman Incorporated után. Bruce megszállottsága a gyerekek védelme iránt pedig különösen ironikus, tekintve milyen távol maradt Damian életétől.
Hamarosan érkezik a trilógia következő darabja.
Én Ben voltam, sziasztok!
















































