Hétköznapi Geekságok

Az Égbolt Királya képregény

2022. január 09. - Gubán Bélu

img_20211229_180435.jpgA Vitanum Kiadó képregényantológiáiról már sokszor volt szó itt a blogon. A Fekete Fehér Kockás csupa fantasztikus címmel, inkább felnőtteknek szóló tartalommal jelentkezik. Ez főleg a 2000AD Kiadó sorozatai miatt érdekes számomra, de sok más klasszikus címmel is megörvendezteti a kiadvány az olvasóit.

Karácsonyra Tibi koma Jézuskájának jóvoltából viszont a Kockás 2021 őszi, és téli különszámait is beírhattam a kockás füzetbe. Úgy gondolta, hogy soha nem venném meg magamnak, és igaza is volt. Viszont egy képregény miatt Tibi szerint érdemes fellapozni ezeket a különszámokat, már ami engem és a faramuci ízlésemet illeti.

Ez az Égbolt Királya című francia képregény Étienne Willem tollából és rajzolókájából. Az alkotóról nem sok mindent ad ki a kereső, amit találni lehet róla, az is csak franciául van, amit nehezen értek, de inkább egyáltalán nem. Van egy insta oldala, ahol csomó cuki és szexi rajzot is lehet találni, érdemes rákukkantani.

img_20211229_183428.jpgA képregény nagyon Blacksades, mi azt ismertük először. Szereplői antopomorfizált állatok, és a harmincas évek eleji Amerikába kalauzol el minket. Gazdasági válság, hajléktalanság, munkanélküliség, szesztilalom… Minden adott egy jó kis retro történethez. Az Égbolt Királya a Harry Faulkner nevű majom, aki a világ legjobb pilótája. A Wakanda utolsó útja című történetben egy rejtélyes módon működő léghajót eltérítő terrorista csoport okoz kellemetlenséget, míg a Hollywoodlandben a filmkészítés és háttere adja meg a történet keretét, és itt a második fejezetben egy kis szuperhősködés is belefért.

A rajzokhoz nincs sok hozzáfűznivalóm. Vagy mégis. Lényegében tökéletes a képi világa a képregénynek. Rajfilmszerű, nemcsak a karakterek, de a hátterek is részletgazdagok. Arról meg ne is beszéljünk, hogy lehet ilyen szexi macskákat rajzolni?

A történetek nagyon jól fel vannak építve, önállóan is teljes értékűek, de együtt az igaziak. Amellett, hogy a rajzok zseniálisak, a szöveg mennyiségére sem lehet panasz. Van mit olvasni, a biztos. Amennyire ki tudtam venni, még van egy Chicago című fejezete is a sorozatnak, szóval lehet, hogy még azt is olvashatjuk magyarul.

A mellékelt képeken a képregényből láthattok néhány panelt és az alkotó, Étienne Willem instagram oldaláról néhány képet.

Bélu voltam, sziasztok.

Kaptár - Raccoon City visszavár

Gyerekként az első Pentium II-es gépemen szépen futott a Resident Evil 2. része. A legendás túlélő horrorral ekkor találkoztam először, 2001. karácsonyán, amikor is ajándékba kaptam a játékot. Az Ezt vedd meg szériában, elég sok játékmóddal jelent meg. A pc-s easy-medium-hard módokon kívül még a Playstation-ös "könnyített" játékmód is helyet kapott az akkor dupla CD lemezes gaméban.

Az igazság az, hogy nekem mindig is ultra nehéz volt a Resident Evil. Amellett, hogy hihetetlen kemény ellenfeleket villogtatott látástól vakulásig, alig adott lőszert, állandóan okoskodni kellett a logikai feladványokkal. A második részt megvallom nem játszottam végig, kb. a rendőrkapitányság feléig jutottam el, és meguntam. Én szerettem volna inkább lövöldözni. A Resident Evil 3. részével Playstation-ön játszottam, ott meg az a rohadék Nemesis üldözött végig már a 2. részből ismert helyszíneken. Állandóan beszaratott a dög, szóval inkább hanyagoltam az egészet. Úgy gondoltam, nem nekem való ez a túlélő horrorosdi. Aztán jóval megkésve, de 2016. tavaszán a Resident Evil 4. megtalált. Több volt benne az akció, mint a logikai feladvány, és az alap története, a plágák nagyon bejöttek. Érdekes világ volt, sok lövöldözéssel, és másfajta zombikkal (ha lehet a falubelieket azoknak nevezni). És tudjátok még melyik sorozat tetszett? A játékok utáni eseményeket feldolgozó animációs filmek. Minimálok voltak, de hozták a Resi fílinget.

A Kaptár filmekkel kb. a megjelenésük idején azonnal találkoztam, volt, amit moziban is néztem meg, de az igazság az, hogy az utolsó részről majdnem kijöttem az állandó jumpscare-ek miatt, amiket minden filmben marhára rühellek. Az sem tetszett a filmekben, hogy valahogy nem megfelelően nyúltak hozzá az alapanyaghoz. A színészi játék, az akciók, a vágások, a lények nagyon ergyák voltak. Kifejezetten zavaró volt, hogy egyetlen mozdulatot sem lehetett nyomon követni, mert agyon volt vágva, több kameraszemszögből. Erre jöttek a már emlegetett jumpscare-ek, és BUMM! Így lett az epilepsziás roham. Összességében nem voltam nagy rajongó, de azért kíváncsi voltam a végére, és csalódott is voltam. Már temettem a szériát, amikor...

A nagy csendben szépen megjelent egy trailer, Resident Evil: Welcome to Raccoon City, amit magyarra fordítva természetesen Kaptárként kapunk, és Raccoon City visszavárként. Most akkor ez reboot, vagy folytatás, vagy előzmény? Tanácstalan voltam, de most kiderült. A magyar premieren jártam.

Nem nagy elvárásokkal ültem be a filmre, gondoltam, hogy nem egy "százoszkáros" filmre váltottam jegyet. Csak arra gondoltam, hogy szeretnék jól szórakozni, viszont amit ettől a filmtől kaptam, arra nem számítottam.

A film elején egy gyermekotthonban a kis Claire Redfield mindenféle mocsadékot lát a sarokban, amit úgy állítanak be, mintha csak álmodna, nem is laknak szörnyek a szekrényben... aztán felijed. Egy kamionban. Nos, ez a jelenet már jelenthet valamit. A kamionos finoman ráfog a combjára, aztán elüt valakit, aki határozottan felkel és arrébtántorog... rá is hagyják az egészet, mintha mi sem történt volna.

Claire a testvérét Christ keresi, a történet szerint, amit a Resident Evil 2-ben már megismerhettünk. Chris az RPD-nél dolgozik, raccoon-i rendőr. A főbb szereplőket mind ismerhetjük névről. Jill, Leon, Wesker, Dr. Birkin. Mindannyian kicsit mások, mint a játékokban. De ki a fenét érdekel.

Már gyanús lehet a város lakóinak mibenléte kapcsán, hogy némelyeknek vér folyik a szemükből, mások pedig vérrel írják fel az ablakra, hogy incsi fincsi husi... Volt egy hangulata, annyi szent. A zombi apokalipszis kitöréséig egy pattanásig feszült filmet láthatunk, egészen addig, amíg rád nem töri az ajtót az első átváltozott ember.

A film teljesen előhozta a gyerekkori emlékeimet. Ismét 13 éves voltam, és ott mászkáltam a zombikkal teli helyszíneken a szeretett karakterekkel. Megvallom, végig folyt a nyálam. A helyszínek, a maszkok rohadt jól sikerültek. Minden ismert jelenet megtörténte után legszívesebben megöleltem volna a készítőket.

A rendőrség, a villa, a föld alatti helyszínek, itt-ott elszórt "easter eggek" mind-mind olyanok voltak, amilyeneknek lenniük kellett. Az emberek életére törő mutáns szörnyek közül rengeteg felsorakozott. Zombik, zombikutya, hollók, a nyáladzó szörnyeteg (nála felsikítottam örömömben), és nem is kérdés, Birkin, akit a rosszarcú Neal McDonough alakított. A film véres, ijesztő, néhol rohadt undorító. Ez kell a népnek.

De ne menjünk el a film hibái mellett sem. Néha azért egy-egy szereplő idiótán viselkedett, és azért volt elnagyolt túlélés. Gondolok itt arra, hogy mondjuk egy helikopter felrobbanását 3 méter távolságból is túl lehet élni. Kicsit sok volt benne a jumpscare, úgy tűnik ezen nem tudunk túllendülni. Viszont annyira ráhangolódtam a film hangulatára, hogy 15 perc után már egyáltalán nem zavart. Eleinte azért beszartam párszor. És miért van az, hogy sötétben kell hadonászni a lőfegyverekkel tucatnyi zombi ellen? A játékban azért több volt a világos jelenet, mint a sötét. Szóval ezzel jobb lenne a folytatásokra felhagyni.

Azt gondoltam, hogy jól fogom érezni magam a filmen, de azt egyáltalán nem, hogy ennyire. Ez a Resident Evil inkább volt Resident Evil, mint az ezt megelőző filmek együttvéve. Azokat felejtsük el. Folytatást akarok. Szolgáljatok még ki fanservice-szel, én biztos beülök a folytatásokra, mert hogy biztosan lesznek.

Ja és ne felejtsétek el, van stáblista végi jelenet. Jó szórakozást.

Bélu voltam. Sziasztok!

Brzrkr képregénybemutató

6.jpgNem is olyan régen beszámoltunk róla, hogy elindult itthon egy igazi 21. századi kezdeményezés, a cultree.hu oldalon lehet digitális képregényeket vásárolni és olvasni. 2021. decemberében egy olyan meglepetéscím került fel az oldalra (legalábbis számomra az volt), amire egyáltalán nem számítottam, hogy valaha is olvasni fogom magyarul.

Keanu Reeves és Matt Kindt képregénye, a 2021. márciusában megjelent Brzrkr első része az, amit azonnal meg kellett vásárolnom az oldalon, amint tudomást szereztem róla.

A képregény egy 80.000 éves halhatatlan hős harcát mutatja be korokon át. Legalábbis a megjelenésekor így reklámozták, ezzel le is lőve az első füzet poénját. Brzrkr (berzerkernek mondjuk), nyers fordításban egy vad harcos, a füzetben ezt az énjét egyből megismerhetjük.

Egy katonai bevetés során egy ismeretlen célpontot kell likvidálnia. B-t senki sem tudja megállítani, mivel halhatatlan, és ezáltal isteni erővel bír. A füzetben láthatjuk, hogy bizony hiába lövik szitává, késelik meg, hiába ütközik frontálisan a terepjárójával egy repülőgépnek, ezek sem akadályozzák meg abban, hogy kitépje az ellenség bordáját és azzal szúrja nyakon, vagy letépje a karját és azzal fenekelje el. Aztán széttapossa a fejét, fröcsög az agyvelő, repkednek a testrészek. Mégis ki olvas ilyeneket?

2.jpgHát én. Az a helyzet, hogy annak ellenére, hogy a képregény nem ad többet egy X-O Manowar és Bloodshot szerelemgyereknél, mégis van benne valami vonzó, bűnös élvezet. Nem csoda, hogy Arik, a vizigót visszaköszön, mivel a zseniális Matt Kindt az „apukája”(rengeteg Valiant sztorit ő jegyez azon kívül is).

Habár a történet nem egy veretes valami, az első füzet véres akciói lekötötték a szemem, van, hogy az embernek olyan képregény kell, amit nem kell túlagyalni. A rajzok teljesen rendben vannak, kifejezetten tetszettek ezek a „minimál” stílusú rajzok. Pont illettek az egész hangulatához.

Nagyon furcsa, hogy a kedves Keanu Reeves ilyen véres hentelést írt. Még furcsább, hogy tervezik egy élőszereplős sorozat és egy anime elkészítését is a képregényből.

1.jpgA legrosszabb az egészben, hogy valószínűleg fogom folytatni ezt is.

Néhány olyan képet válogattam a képregényből, amik miatt nem kapok talán instant tiltást bármelyik felületen. :D

Bélu voltam, sziasztok.

Rai vol. 4. (4001. A.D.)

img_20211222_135454.jpgMég a nagy vámos mizéria előtt berendeltem, és meg is érkezett a Rai negyedik kötete (ez az eredeti sor utolsó darabja). Az ötödik évezredben játszódó történetnek ez a befejező része, még van valami oldalági rokona, a Beyond New Japan című kötet, amit a közeljövőben még meg fogok rendelni, mert ebből a világból nehéz kiszakadni.

Matt Kindt és Clayton Crain fantasztikus világot épített az ötödik évezredbeli Új Japánnal. Azt a korábbi cikkünkből már tudhatjátok, hogy az ötödik évezredben egy rejtélyes gyilkosság borzolja fel a kedélyeket, amit az első gyilkosságként emlegetnek Új Japánban. Nos, már azt is tudjuk, hogy a gyilkosság áldozata Rai, a „cyberninja” édesanyja volt, ami miatt berág az Új Japánt orbitális pályára kilövő mesterséges intelligenciára (Apa). Ugyanis Apa a totalitárius diktatúra új, általa irányított csodavilágát építette fel az űrben, ami távolról nézve sem tökéletes.

Nos a Rai negyedik kötete csalódás volt a tekintetben, hogy ez a közvetlen előzménye volt a Rai első kötetének (tehát a negyedik rész igazából a nulladik), de ez csöppet sem von le az értékéből. Egyrészt megismerhetünk néhány kósza Rait, akik korábban betöltötték Apa mindenható ítéletvégrehajtójának szerepét.

img_20211222_133451.jpgEgyrészt gyanús, hogy az első történetben megismert „gyerek” Raijin bizony a Rai második, 2019-ben indult sorozatának egyik főszereplője, aki a „jézusarcú” Raival rója a sztyeppét a jobb napokat is megélt Föld nevű bolygón. Ugyanis ebben az első füzetben Raijint, miután megtudtuk, hogyan is gyártja „gyermekeit” Apa, gyors kidobják, mint macskát szarni, a Földre, az apa rémuralmát megdönteni vágyó forradalmárok. Pedig Raijin nem sokat tehet az egészről, de mindegy.

A második füzetben egy női Rait ismerhetünk meg (Sai), aki Abotoval (szintén robotninja) kerül közelebbi kapcsolatba. Mindketten elég rosszul járnak, amikor Apa rájön, hogy mégis mit forralnak a háttérben. Van egy Sait ábrázoló fantasztikusan megható panel, ahol várandósan sírva néz fel az égre. Az utolsó történetben a már általunk is ismert Rai édesanyját ismerhetjük meg, amint a mesterséges intelligenciának ajándékozza a gyermekét. Rai ugyanis, már tudhatjuk, az ember és gép közötti tökéletes szintézist testesíti meg.

A kötet végén Rai rátalál halott édesanyjára, akiről még nem tudja, ki is valójában, mert itt kezdődik lényegében a sor első kötete, aminek Új Japán bukása lesz a vége.

Ízelítőnek itt van néhány kép a kötetből, szerintem mesteriek a rajzok. Clayton Crain helyett CAFU vette át a stafétát, ami a rajzokat illeti, kicsit nehezen állt rá a szemem, de végül is megszoktam. Kár, hogy ennyi volt a sor. Hiányozni fog.

Na majd még egy 4001 A.D. – Beyond New Japan kötetre befizetek… bár abban sajnos nincs Rai. Meg ha még folytatódik a 2019-es Dan Abnett-féle Rai sor TPB-ben. Alig győzöm kivárni.

Bélu voltam. Sziasztok!

img_20211222_132433.jpg

Pókember: Életút

img_20211218_164133.jpgAmikor Stan Lee előhozakodott Pókember karakterével, kiröhögték. Miért lenne szükség egy olyan szuperhősre, akinek az élete is egy folyamatos csőd, mindig bajba kerül, és szétstresszeli magát mindenen? Ma már tudjuk, hogy nagy siker lett a Pók az elmúlt közel 60 évben, és megalapozatlanok voltak a kezdeti kritikák.

No de mi lenne akkor, ha Pókember még emberibb lenne, még hétköznapibb élettel, problémákkal, és ha nem lenne örök életű, örökifjú balfék? Chip Zdarsky és Mark Bagley 2019-ben megjelent A Life Story című képregényéből megtudhatjuk (itthon a Kingpin adta ki, Hihipók különszám 2021/3, Életút).

Peter Parkert 1962-ben megmarta egy radioaktív pók, így lett a közkedvelt, barátságos, csodálatos, stb. Pókember. Zdarsky eljátszott a gondolattal, milyen lenne Pókember életét egy emberéletre vetíteni, milyen lenne látni megöregedni, elmúlni. Egy igen komoly hangvételű képregény lett ebből. Bagleyről tudjuk, hogy szeret halott Pókembereket rajzolni (Ultimate-ben megtette a szemét), szóval semmi jóra nem számítottam...

img_20211218_174034.jpgNem akarok széjjelszpojlezerni semmit, de Pókember élete így egy tényleges emberéletbe behatárolva még inkább kiábrándító, mint úgy általában. Peter Parker hibái egész életében végig kísérik, és minél idősebb, annál nehezebben tud megküzdeni az eléje kerülő problémákkal. 1946-ban született, és a 2010-es évekig követhetjük nyomon a kalandjait.

A képregényben rengeteg történetet gondoltak újra az alkotók. Az eredettörténet egyezik, de utána... nos. Van itt újragondolt klónsztori, utolsó vadászat, polgárháború, titkos háború és Venom, Zöld Manó és Okidoki bácsi, meg egy alternatív vietnámi háború is, ahol Kapi... nem árulhatom el, ne is kérjétek. És van egy old man Spider-man, ami sehol máshol nem volt.

Mark Bagley rajzait én speciel imádom. Az Ultimate Spider-man a gyerekkorom volt, és ahhoz nagyon is hasonló világ tárul elénk, de mégsem ugyanaz.

A képregénnyel az a baj, hogy nagyon rövid. Jóval többet olvastam volna az egyes évtizedekről Pókember életéből. De ez nem von le semmit az értékéből. Ez egy kib#&@ jó képregény. Csak ajánlani tudom.

Bélu voltam, sziasztok.

img_20211218_170433.jpg

Mátrix 4 - utóhatások

Nem elég nézni, látni is kell.

Kiderült, hogy a Matrix mégis csak rétegfilm. Mert úgy tűnik, ez a negyedik rész nem mindenkinek szól. A vélemények és kommentek legalábbis erre utalnak, eléggé erőteljesen. Nincs mondanivaló, nincs mélység, nincs semmi - ilyeneket olvasok. Hozzászoktunk, hogy mindent direkt módon tolnak az arcunkba, jön a kontent, ott a mém, két mondat, és nem kell túlgondolni. Nem kell keresni a mögöttes tartalmat, mert gyakran nincs is. Nem kell szimbolisztika, értelmezés, pörgetem a feed-et, hümmögök, kommentelek, beszólok, és kész is vagyok. Ebben az esetben tényleg nem jó ez a film, és nem is nekem szól. Ennyi év után nyilván nem üt akkorát, legalábbis az alap, hogy vajon mi a valóság, vajon valósak-e a dolgok, amelyek körülvesznek? Vagy bármi. Ezen már túl vagyunk. Na jó, nem teljesen.

Belecsöppenünk egy világba, egy életbe, ami más. Magyarázatot ad mindenre, amit az első három részben láttunk, átéltünk, gondoltunk. Nem volt sem élet, sem valóság, sem virtuális lét, csak egy játék, amibe tervezője belezakkant. Annyira beleélte magát, hogy - ahogy sok zseni - már nem tudott/tud különbséget tenni az alkotott játék és a valóság között. Gyógyszeres és pszichológiai kezelés alatt áll, hogy ne akarjon öngyilkos lenni. Úgy tűnik, ez most tényleg a valóság, hiszen Neo kiszabadult a Mátrixból, minden megváltozott, minden jóra fordult. Szóval az egy álom volt, és Bobby ott van reggel a zuhany alatt, minden megy tovább valahogy? (Fiatalabbak kedvéért a Dallas sorozat egyik évada lett teljesen lenullázva egy ilyen húzással.) Persze érezhető, hogy valami nem stimmel. Láttunk trailert is (sajnos?), a szereplők listája is olvasható a neten, szóval... Hosszúnak tűnhet a bevezető, és sokszor látunk jeleneteket, bevillanásokat a trilógiából. Sosem nyilvánvaló, hol a határ a képzelet és a valóság között. Vagy a fizikai és a virtuális vagy online valóság között. Mert napjaink - főleg tavaly tavasz óta - eléggé erősen átkerültek az online térbe. Ez jó is, meg rossz is, de ez most szinte lényegtelen, teli a... minden ezekkel a teóriákkal.

Találkozunk azzal a helyzettel, amikor a világ jobb lett. Vagy csak más lett. De az idő múlásával szépen, lassan szinte minden megtalálta a helyét, és elindult újra ugyanazon az úton. Ahogy a történelem is mindig ismétli önmagát, mert mi, emberek nem vagyunk képesek tanulni a saját hibáinkból. Mintha imádnánk a rosszat, a háborút, nem tudunk ezekkel betelni, és folyton úgy alakítjuk, hogy ezekbe csöppenjünk. Vagy ott van a járt út, a rutin, és az kényelmesebb? Akkor is, ha az nem jó, és ezzel tisztában vagyunk, mert már átéltük. De van a megváltott és megváltozott társadalomnak vezetője is, akit a hatalom, az idő, a felelősség és ki tudja, mi minden egyéb megváltoztatott. Az egykori forradalmár és lázadó azzá vált, akit régen biztosan lenézett volna.

Az sem elhanyagolható, hogy amikor egy nagy változás történik, az sokak életét befolyásolja. Egy adott rétegnek jobb vagy jó lesz, de mi van a többiekkel? Mi van azokkal, akinek megfelelt a rendszer? Sokan jólétben voltak, eszük ágában sem volt ebből kilépni. Voltak semlegesek, akiknek mindegy, de ha a bejáratott valami, és az ismeretlen, de munkát követelő utak közül kell választani, akkor inkább a régire esik a választás. Szóval sokan szenvednek egy "ettől minden jobbra fordult" után, és ilyen szereplőkkel is találkozunk. Idegesítőek, de szabad-e rájuk haragudni? Csak azért, mert másképp látják a világot, másak a meglátásaik, az elvárásaik? Más szemszögből pont ők a pozitív karakterek, és a vélt jó lesz az ő vesztük.

Szóval ki az, akinek és akihez szól ez a film? Aki nem rest gondolkodni, túllépni az egyértelműn, érteni és értelmezni, párhuzamokat vonni. Aki nem várja el, hogy mindent tálcán kínáljanak, és aki szerint a szórakozás nem csak az önfeledt nevetéssel egyenlő. Nem korszakalkotó, nem kultuszt teremtő, de elgondolkodtató, és sok szinten működő alkotás.

 

Magyar képregények - "Top" 3 2021

Itt az év vége, mindenki értékeli az eltelt 12 hónapot, meg minden. Én is megtettem ezt tavaly is, igaz, akkor csak egy képregényes csoportban. Idén viszont itt a lehetőség, hogy jóval több ember olvassa azt, amit talán nem is akar. :D

Szóval a "tradíció" azt kívánja, hogy írjak pár szót 2021 (számomra) legjobb magyar képregényeiről. A magyar képregény jelen esetben azt jelenti, hogy magyar szerzők által alkotott, nem pedig egy külföldi kiadvány fordítása. Azt meghagyom másoknak. Nyilván nem olvastam el minden hazai megjelenést. Ennek anyagi okai is vannak, illetve jelennek meg olyan szerzői kiadványok/kiadások is, amelyekre nem derül fény csak egy-egy képregényes eseményen. Ott pedig ritkán járok. (Buzdítanám az alkotókat, lepjék el a Facebook csoportokat a műveikkel. Mostanában talán ez a legjobb és legegyszerűbb módja a reklámozásnak.)

A "győztes" egy sorozat harmadik része. Vannak olyan sorozatok - legyenek azok akár mozifilmek is -, ahol a folytatás jobban sikerül, mint az első vagy akár a második rész. És amikor így van, akkor azok a filmek legendásak lesznek. Pl. "A gyűrűk ura - A király visszatér", "Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag", "Star Wars - A jedi visszatér", "A jó, a rossz és a csúf". Bátran említem ezekkel egy bekezdésben az idei kedvenc magyar képregényem: "Kittenberger - A pokol kapujában" című kötetet. Amikor azt gondoltuk, már nem pöröghet jobban, már nem lehet több feszültség és akció... Bumm! Az alkotók annyi pluszt és csavart vittek bele, hogy egy pillanatra sem válik unalmassá a dolog. Ráadásul Ács és Baka Rejtő mintha egy jó féle Rejtő Jenő könyvből léptek volna színre, folyamatosan sziporkázva, csöbörből vödörbe, de mégis ügyeskedve. A rajzok pedig - bár eddig sem lehetett panasz! - szintén a csúcson. Érdemes elidőzni egy-egy panelen, számos "rejtett" csemegével találkozhatunk! Nincs mese, bitang jó lett!

És innen már nagyon nehéz dolgom van, nagyon nehéz sorrendet állítani. Csak egy hajszálnyi, vagy inkább egy leheletnyi a különbség, és jó eséllyel holnap másképp mondanám. Inkább nem is sorrend.

Egyik nagy kedvencem - igaz, ezt majdnem minden magyar alkotóról elmondom, szóval majd leszokom róla - Koska Zoltán fejéből és ceruzájából pattant ki "Lyolyabi és Rizmiráng" története. A Hullámtörés antológiában már megismerhettük a karaktereket, most viszont teljes kötetben találkozhattunk velük. Alapjáraton azt mondanánk, egy kis könnyed képregény, ismert témákkal, rajzokkal. De nem olyan egyszerű. Még akkor is átjönnek a gondolatok, az utalások, ha nem akarunk túl sokat gondolkodni rajtuk. És az alaptémák is eléggé erősek, hiába a látszólagosan finom tálalás. Alapvetően mosolyt csal az arcra, de ha nem figyelünk, jönnek a könnyek is.

Ghyczy Csongor idén több kis képregénnyel rukkolt elő. Ezek közül talán az "Eva - Hazatérés" az, amelyik leginkább ösztönzött, inspirált... nem is tudom. Önmagában egy igazi kis "slice-of-life", egy szeletke valaki életéből. Nagyjából egy évet mesél el Eva Hesse tragikus sorsú képzőművész életéből. Németországban született, 1936-ban, tehát nem sokkal a második világháború kezdete előtt. '38-ban a család útnak indult, Hollandián, majd Anglián keresztül, végül New York-ban telepedtek le. Később hazalátogatott, ami nem volt annyira jó ötlet. Ezt az időszakot meséli el a képregény, különösen szép, művészi megoldásokkal. Olvasás közben sokat keresgéltem a neten, olvastam Eva Hesse életéről, alkotásairól, és - bevallom - nem lettem vidám. És mégis jó.

Különdíjak. :) Mert volt pár remek kötet, amit mindenképp szeretnék megemlíteni. Az YKX negyedik része Pilcz Roland által, ami szintén nem lett rosszabb az eddigieknél. Ghyczy Csongor "Kitsune és más történetek" füzete, amely rövid történeteit már olvashattuk online pár évvel ezelőtt. A TYA és CSKA antológiák (5panels), kibővített újrakiadásban, kutyásoknak, macskásoknak, mindenkinek. Kiss Ferenc és Várai Artúr "Dracula" (eredetileg a Füles rejtvényújságban, folytatásokban) kötetei, színesben, fekete-fehérben. Na meg a Windom kiadó "Sebők Imre munkái 1975-1978" kötete, a Népszavában megjelent munkáiból. Jaj, és egyáltalán nem utolsó sorban: A vízitündér lánya! Végül majdnem az lett, hogy mindent felsoroltam. De csak majdnem.

Julia 2. - A nap szeme

Valamikor, nagyjából egy évvel ezelőtt olvashattuk az első magyar nyelvű "Julia" kötetet. Emlékeztető, röviden: az olasz Bonelli kiadó sikeres krimisorozata, főszereplője Julia Kendall, kriminológus, pszichológus. Szorosan együttműködik a rendőrséggel, "társai" Alan Webb hadnagy és "Big" Ben Irving őrmester. 1998 óta több, mint 200 kötetet adtak ki (pontosabban: a hónap elején jelent meg a 267., "A Coolidge család"). Érdekessége, hogy a szokásos 96 helyett 128 oldalon jelenik meg, ami persze kifejezetten jót tesz a történetnek, a karakterek fejlődésének. Az írója, Giancarlo Berardi egyetemi kriminológiai előadásokra is járt, illetve számos ehhez kapcsolódó területen olvasott, kutatott, filmeket, dokumentumfilmeket nézett, és csak ezek után fogott bele az egészbe.

Erről is volt már szó, de - bár nem meglepő, mert a kiadónál bevett gyakorlat - továbbra is érdekes, hogy ismert színészek arcát láthatjuk viszont a képregény oldalain. A főszereplő, Julia természetesen Audrey Hepburn, de találkozhatunk a nyolcvanas-kilencvenes évek olyan sztárjaival is, mint például Whoopi Goldberg, John Malkovich, John Goodman vagy Nick Nolte. Talán ezzel is erősítik a szerzők a mellékszereplők sablonos létezését, amivel nincs is gond, mert így jobban lehet összpontosítani a nagyon komplex főszereplőre.

j2-001-borito.jpg

Na de... Nem olyan rég megjelent a magyar változat második kötete, "A nap szeme" címmel. Dupla terjedelmű sztori, kiegészítő szövegekkel, interjúval együtt ez 270 oldalt jelent. Az Anagram Comics kiadványai mindig nagyon szépek, igényesek, ez a vaskosabb kötet is nagyon mutatós, jó kézbe venni. Azt pedig külön jó látni, hogy "a Diabolik kiadója", már a harmadik sorozatát viszi (Zagor a harmadik kötetnél jár). Nehéz kérdés, hogy akarjunk még több újdonságot, vagy inkább menjenek biztosan a már futó szériák? Mindkettőben bízunk!

"A nap szeme" finoman indul, a "szokásos" filmszerű élménnyel, beállításokkal (ez a panelkezelésben, és a plánokban is folyamatosan jelen van). Sok szál indul el viszonylag kevés oldalon. Egy család reggeli életképei, beszélgetései, egy látszólag rendmániás hölgy reggeli készülődése, Julia egyetemi előadása, egy öregúr és egy lány beszélgetése a parkban, egy férfi, aki csak úgy ott hagyja az autóját az úton, majd minden pénzét egy hajléktalannak adja. Látszólag nincs összefüggés, viszont egy fura beszédet követően, az eddig megismert szereplők közül hárman meghalnak. Három különböző helyszínen, de ugyanakkor, pontosan délben. Bár kicsi, de mégis csoportos esemény történt, és a körülmények is ugyanazok voltak, szinte azonnal egy szekta lesz az első gondolat. És ettől a ponttól már nehéz lenne nem spoilerezni, mert olyannyira egységes és egybefüggő a történet, hogy már első olvasás után is nehéz visszaidézni a pontos sorrendet. Mint amikor a kirakó utolsó darabja is a helyére kerül, és onnan csak teljes képként látjuk. Semmiképp sem szeretném elrontani ezt az élményt.

Ez a kötet nemcsak egy nyomozás, pszichológiai elmélet, hanem erős társadalomkritika is. Julia első jelenete - az egyetemi előadás - is a fogyasztói társadalom problematikáját boncolgatja. Innen pedig csak egy apró lépés van odáig, hogy mindenki szeretne tartozni valahová, lehetőleg egy menő csoporthoz, extrém esetben pedig bálványok kergetése, imádata is lehet a cél. Vallási, katonai, politikai vezetők pedig - ahogy ezt a történelem során sokszor láthattuk - gyakran nyúlnak illegális és veszélyes eszközökhöz, hogy megőrizzék és megerősítsék pozíciójukat. Sokszor ez a követők, vagy teljesen ártatlan emberek halálához, tönkretett életéhez is vezethet. Nem egy egyszerű képregény, az már biztos!

A képeket (is) a kiadó oldaláról szereztem be: https://www.anagramcomics.hu/

Hétköznapi Geekságok 2021-es összesítő

Reméljük mindenki túlélte a karácsonyi nagy bezabálásokat, töltött káposzta és bejgli allergiátok már enyhül. Az évértékelő poszt divatos, szóval mi sem maradunk ki belőle. Volt már ugyan egy élő videó, viszont egy élő videóban nehezen tudnánk bemutatni, mi mindent sikerült bezsákolni 2021-ben.

Próbáltam olyan címeket bedobni a videóba, amik idén jelentek meg, ezeken felül számtalan olyan cuccot rakhattam a polcra, amik korábban jelentek meg, de csak idén jutottam hozzájuk. Ilyenek például a Kickass (Fumax), The Boys (Dynamite), Megtorló (Fumax), néhány Fekete Fehér Kockás (Vitanum), vagy egy-két manga (Mangafan Kiadótól). Szóval ezek nem kerültek bele, ahogyan sok másik cím sem. Tibi szerint ez a videó csalás, mert nem mutatja meg a gyűjtemény tényleges gyarapodását. Szerintem meg igenis tessék hozzá olvasni a kommentárt, és elég tartalom lesz ez így is.

Figurák terén viszonylag szegényesen (lol) alakult az év. Egyrészt pár Spawn figura befért a vitrinbe, Funko Popok közül is landolt egy adventi kalendárium itthon, és egy Avengers Thor is, mert ócó volt, és marha jóképű. Az év elején érkezett Gentle Giant Baby Yoda, alias Grogu továbbra is a gyűjteményem egyik éke.

A videó elkészítését követően ugrott be (mikor máskor), hogy a Szukits idei kiadványai közül elfelejtettem lefényképezni a Vérvörös Birodalmat, ami a legszebb Szukits képregény volt addig, amíg a Lovecraft antológia meg nem jelent, amit szintén elfelejtettem lefényképezni. Viszont a kiadónál megjelent Starcraft képregények és az új Starcraft regény a képek között látható, és hát tudjátok, nagyon jó élmény volt olvasni őket.

Az Anagramnál megjelent Zagor harmadik részét kiemelném itt az elején, amúgy az egész sorozat figyelemre méltó. A Holdkelte Stúdiótól a Tini Nindzsa Teknőcök is folytatódott idén, és az IDW-féle Dreddet pedig a kiadó lezárta, mindhez volt szerencsém. A Fumaxtól is olvastam néhány kötetet, közülük a Lokit fényképeztem le nektek, de lehetne még jó pár kiadványt hozni tőlük (idén jelent meg a Transmetropolitan 2. kötete, ami szintúgy kimaradt a szórásból, ezt bocsássátok meg nekem).

Egy kicsit hosszúra nyúlt várakozást követően idén folytatódott a Spawn hazai kiadása is, és új sorként elindult ugyancsak az Infinity Kiadó gondozásában a Fúzió képregényantológia a Top Cow képregényeivel.

Lakatos István képregényalkotó elindította kiadói tevékenységét, és Nimue kiadó név alatt elhozta nekünk Zerocalcare Torokszorítósdi című képregényét és a Múmin a riviéránt. Mindkettő hatalmas élmény volt.

A Bubi Bolt egy rendhagyó Pókember kötettel jelentkezett idén, ez volt a Napilapcsík Gyűjtemény, amiről szintúgy írtam korábban egy szösszenetet.

Zorád Ernő képregényei közül a Winnetou kellemes élmény volt, néhány napja volt róla cikk itt a blogon. Tibitől karácsonyra kaptam két Kockás különszámot ajándékba, egy bizonyos képregény miatt, ez is majd hamarosan bemutatásra kerül a blogon.

Idén a jogszabályok kedvezőtlen változása miatt sajnos rengeteg csomagunk vagy elakadt a vámon, vagy meg sem érkezett. Nekem két ilyen csomagom volt, kár azonban nem ért, mert a Bookdepository visszatérítette az árukat. Sajnos a külföldi rendeléseket a Posta ügyintézése, inkább ügyintézésének hiánya ellehetetleníti, így sok rendelésről le kell mondani a jövőre nézve, vagy európai webshopból kell majd rendelni (néhány image cuccot már összeírtam magamnak). A képek között egy Megatropolis foglal helyet, ami arról lett emlékezetes, hogy dedikálva érkezett az angol 2000AD Kiadótól közvetlenül, és az idei megjelenések közül ez biztosan a legszebb.

És hogy mi várható jövőre? Reméljük még több képregény, és ha felfér a polcra, néhány figura is. Sorra jelentenek be frankóbbnál frankóbb megjelenéseket, szóval semmi sincs kizárva.

Boldog Új Évet Kívánok!

Bélu

Zórád Ernő és Cs. Horváth Tibor: Winnetou

265419097_332160891751087_996854991296961218_n.jpgZórád Ernő egy olyan képregényrajzoló, aki – Tibi szerint – már életében legendává vált. Az biztos, hogy a hazai képregényalkotás legendás alakjáról van szó, akinek számos képregényt köszönhetünk, miközben ő ízig-vérig rühellte, hogy neki ebből kell megélnie (elsősorban festőművésznek tartotta magát).

A mostani képregény, amit bemutatok nektek Zorád legismertebb képregénye, az 1957-ben a Pajtásban folytatásokban megjelent Winnetou, amit nem tudtam kihagyni legutóbbi vásárlásom során. Igazából gyerekkoromból emlékszem a Gojko Mitic által játszott Winnetoura, de nekem Karl May művei kimaradtak az életemből. Valamiért mégis úgy gondoltam, hogy rávetem magam az apacsok vezérének történetére.

A történet elején a házi tanítóként dolgozó Old Shatterhand (alias Zöldfülű Charlie) a vadnyugatra keveredik egy vasútépítés kapcsán a tanítómesterével, Sammel és társaival. Nem más a dolguk, mint a földmérés. Szóval semmi komoly.

Viszont úgy alakul az életük, hogy különböző kalandokba keverednek. Bölényvadászat, vadlovak betörése, apacsok és kajovák ellenségeskedése, hidegvérű gyilkosságok, majd pedig hidegen tálalt bosszúk. Old Shatterhand és Winnetou jó barátokká, testvérekké válnak, hogy aztán bunyózzanak, nyomot olvassanak, állatokra és banditákra vadásszanak együtt a prérin. Ugyanis a fehér betolakodók először Winnetou nevelőjét, majd pedig Incsu Csunnát, az apacsok törzsfőnökét, és lányát is megölik, ezért a két főhős közös küldetésre szánja el magát.

264984022_904191250232650_1715085725358882184_n.jpgAz idén megjelent füzetben két változatát olvashatjuk a képregénynek, egy kezdetleges változatot, aminél szebbet biztosan kevesen tudnának rajzolni, és a még szebb végleges változatot. Szemet gyönyörködtető tájak, élethű alakok elevenednek meg a lapokon. A történetet Cs. Horváth Tibor dolgozta át, de a mondanivalóján nem változtatott. Együtt kellene élnie mindenkinek békében.

A képregényben a szerkesztő, Bayer Antal utószava Karl Mayról, Winnetouról, a magyar képregényalkotás viharos kezdeti éveiről mesél nekünk, kiemelve Zórád Ernő teljesítményét.

Az a helyzet, hogy a Winnetout hiba volt megvásárolni. Ez egy kapudrog szerintem a Zórád képregényekbe, szóval muszáj lesz még beszereznem párat, vagy inkább az összeset.

Szerencsémre Zórád Ernő képregényei, köztük a Winnetou is kaphatóak a Képregénymarket kínálatában:

https://kepregenymarket.hu/shop_search.php?search=zor%C3%A1d+ern%C5%91

Bélu voltam! Sziasztok!

264507116_286094680148345_31410312432864180_n.jpg

süti beállítások módosítása
Mobil